As a leading European multi-utility company, EPH is dedicated to transforming infrastructure for a sustainable future. EPH is a key player in Europe's transition to a net-zero future, delivering reliable and sustainable energy.

Our approach covers the entire energy value chain and serves key markets such as Germany, the United Kingdom, Ireland, France, Switzerland, the Netherlands, Italy, Slovakia and the Czech Republic. This includes activities from power and heat generation and distribution to innovative gas transmission and storage.

Read more about EPH.

EP NL groepsbeleid

  • EP NL Informatiebeveiligingsbeleid en Bestuur 

    Ons informatiebeveiligingsbeleid en het bestuur rondom informatiebeveiliging weerspiegelen de toewijding van EP NL om haar bedrijfsactiviteiten uit te voeren met een sterke focus op het beschermen van informatie, technologie en digitale diensten om te reageren op de voortdurende complexiteit van de IT-omgeving, nieuwe beveiligingsdreigingen en wettelijke vereisten. 

    In dit verband benadrukt het beleid de volgende belangrijke principes van informatiebeveiliging die ons helpen onze mensen, organisatie en informatie veilig te houden: beveiliging van organisatorische beveiligingsgovernance, uitvoeren van risicobeoordeling, aannemen van beveiligingsbeleid, verhogen van beveiligingsbewustzijn, zorgen voor passend asset management, identiteitsbeheer en toegangscontrole, veilige connectiviteit en werken op afstand, bescherming tegen malware, bedreigingen en kwetsbaarhedenbeheer, monitoring en continue risico-evaluatie, patchbeheer en beveiligde configuratie, netwerkbeveiliging, cyberweerbaarheid, bedrijfscontinuïteit, vertrouwde toeleveringsketen, fysieke bescherming, industriële controlesystemen, beveiliging van human resources, evenals beveiliging in de levenscyclus van IT en ICS. 

  • EP NL KYC-Richtlijn 

    Hoewel er geen wettelijke verplichting is om formele procedures in te voeren voor het aantonen van de identiteit van EP NL zakenpartners, bij het aangaan van een nieuwe zakelijke relatie of het overwegen van een belangrijke eenmalige transactie, wordt verwacht en is het verstandig dat het management van EP NL Groepsvennootschappen zich vergewist van de identiteit van de partijen met wie zij transacties uitvoeren. 

    De KYC-richtlijn beschrijft het proces dat tot doel heeft de identiteit en geschiktheid van zakenpartners te verifiëren en te valideren om te ondersteunen bij het uitvoeren van het besluit van EP NL om financiële, regelgevings- en reputatierisico’s te beperken en naleving van de regelgeving te waarborgen. Ook zijn hierin uitgangspunten vastgelegd voor de verdeling van bevoegdheden en verantwoordelijkheden, waaronder het vier-ogen principe, bij de uitvoering van het KYC-proces volgens de KYC-richtlijn tussen de afdelingen van een EP NL Groepsvennootschap. 

    Alvorens een zakelijke relatie aan te gaan of voort te zetten, controleert de EP NL Groepsvennootschap haar (potentiële) zakenpartners zorgvuldig door informatie en gegevens te verzamelen uit openbare en andere betrouwbare bronnen of door een KYC-vragenlijst in te vullen en de nodige documentatie door de zakenpartner te laten verstrekken. De EP NL Groepsvennootschap evalueert en verifieert de informatie en gegevens, controleert of aan de zakenpartner sancties opgelegd zijn en beoordeelt of het aangaan van een zakelijke relatie met de zakenpartner een risico kan vormen op non-compliance op het gebied van witwassen, terrorismefinanciering of belastingfraude. Indien de KYC-procedure zorgen of onregelmatigheden aan het licht brengt, met betrekking tot de identiteit en geschiktheid van de zakenpartner, kan de EP NL Groepsvennootschap besluiten de zakelijke relatie of transactie niet aan te gaan. 

  • EP NL Beleid voor screening op Sanctielijsten 

    Het doel van het Beleid voor screening op sanctielijsten is zorgen dat EP NL de sancties naleeft, d.w.z. zorgen dat EP NL en/of haar medewerkers geen zakelijke relaties aangaan of onderhouden of transacties verwerken voor/namens gesanctioneerde personen, entiteiten of landen. Het beleid dekt economische en financiële sancties, handelsembargo’s en andere beperkende maatregelen die van tijd tot tijd worden opgelegd, beheerd of gehandhaafd door de VS, VN, EU en VK. 

    EP NL is van mening dat Sancties een essentieel instrument vormt voor de bescherming van het internationaal recht, de verdediging tegen bedreigingen van de internationale vrede en veiligheid en de bestrijding van terrorisme. EP NL zet zich in om handel met gesanctioneerde partijen of wie dan ook in gesanctioneerde landen te vermijden. EP NL heeft ook geen zakelijke relaties met zakenpartners, waarvan bekend is dat ze in strijd zijn met de principes die ten grondslag liggen aan het beleid. De gouden regel van EP NL is dat het liever een zakelijke kans laat liggen, dan zich schuldig te maakt aan illegaal of onethisch gedrag. 

    Het screenen van sanctielijsten is een integraal onderdeel van de Know Your Customer-richtlijn van EP NL. EP NL werkt actief samen met zowel toezichthoudende, als juridische autoriteiten op het gebied van de handhaving van sanctiesystemen. EP NL meldt iedere inbreuk op de sanctieregeling tijdig en in overeenstemming met de wet aan de bevoegde autoriteit.  

  • EP NL Mededingingsrechtbeleid 

    Het doel van het mededingingsrechtbeleid is om ervoor te zorgen dat alle medewerkers de mededingingswetten naleven en zich bewust zijn van de ernstige gevolgen die enige schending van de mededingingswetgeving kan hebben. Mededingingswetgeving bestaat uit wetgeving die door de EU en haar lidstaten is uitgevaardigd om handel en commercie te reguleren door het voorkomen van onwettige beperkingen, prijsafspraken en monopolies, om concurrentie te bevorderen en om de productie van kwaliteitsgoederen en -diensten tegen de laagste prijzen aan te moedigen, met als belangrijkste doel het waarborgen van het algemeen welzijn door ervoor te zorgen dat aan de consumentenbehoeften wordt voldaan door de productie en verkoop van goederen tegen redelijke prijzen. 

    EP NL is toegewijd aan het respecteren van open markten en eerlijke concurrentie. EP NL past passende maatregelen en procedures toe, wanneer nodig, om een schending van de mededingingswetgeving te voorkomen. Het beleid benadrukt de gevolgen die de schending van de mededingingswetgeving kan hebben en beschrijft de geschikte maatregelen, procedures en gedragsprincipes die door EP NL moeten worden toegepast, op basis van een risico gebaseerde benadering, om zijn inspanningen te richten op gebieden waar het risico op een schending hoger lijkt te zijn. 

  • EP NL Beleid tegen financiële criminaliteit 

    Het doel van het Anti-Financial Crime-beleid is om te voorkomen dat EP NL, onze medewerkers en onze zakenpartners worden blootgesteld aan financiële criminaliteit, waaronder witwassen van geld en financiering van terrorisme. Dit houdt in dat mogelijke gebieden waar financiële criminaliteit kan voorkomen, worden geïdentificeerd en procedures worden versterkt om het risico te minimaliseren, evenals het naleven van alle wettelijke en regelgevende vereisten. EP NL onderhoudt geen zakelijke relaties met zakenpartners waarvan bekend is dat ze de principes, die ten grondslag liggen aan het beleid, schenden. EP NL vindt het van het grootste belang om financiële criminaliteit te bestrijden en is vastbesloten alle nodige stappen te ondernemen om dergelijke activiteiten te voorkomen. De gouden regel van EP NL is dat het liever een bepaalde zakelijke kans verliest, dan zich in te laat met illegaal of onethisch gedrag. 

    Het beleid stelt principes vast om financiële criminaliteit te voorkomen, waaronder de KYC-procedure, het “vier-ogen”-principe en limieten op contante betalingen en benadrukt het belang van due diligence van zakenpartners. Het beleid omvat ook communicatie, training, het melden van zorgen, monitoring en beoordeling, evenals sancties. 

  • EP NL Anti-Corruptie en Anti-Omkopingsbeleid 

    Het doel van het anti-corruptie- en anti-omkopingsbeleid is om naleving van alle toepasselijke anti-omkopingsvoorschriften te waarborgen en om ervoor te zorgen dat de bedrijfsactiviteiten van EP NL op een sociaal verantwoorde manier worden uitgevoerd. EP NL is toegewijd om zijn bedrijfsactiviteiten op een eerlijke en ethische manier uit te voeren en verwacht hetzelfde van haar EP NL-medewerkers en zakenpartners. EP NL en zijn aandeelhouders tolereren geen enkele vorm van corruptie, noch actief noch passief, direct of indirect en werken tegen corruptie in al zijn vormen. EP NL onderhoudt geen zakelijke relaties met zakenpartners waarvan bekend is dat ze de principes die ten grondslag liggen aan het beleid schenden. De gouden regel van EP NL is dat het liever een bepaalde zakelijke kans verliest, dan ze zich inlaat met illegaal of onethisch gedrag. 

    Het beleid stelt principes vast om corruptie en omkoping te voorkomen, waaronder de KYC-procedure en het “vier-ogen” principe. Het beleid verbiedt strikt dat EP NL-medewerkers zich bezighouden met enige vorm van omkoping (het aanbieden, beloven, geven, accepteren of vragen om een voordeel als stimulans voor een actie die illegaal is of een schending van vertrouwen is; dit omvat steekpenningen, d.w.z. betalingen die worden gedaan in ruil voor een zakelijke gunst of een voordeel), corruptie (het misbruik van toevertrouwde macht of positie voor persoonlijk gewin, inclusief elke vorm van omkoping), evenals smeergelden (de betaling van geld of het verlenen van een ander voordeel aan een overheidsfunctionaris met het doel het uitvoeren van een routinematige overheidsactie te bespoedigen of te vergemakkelijken), reguleert het aanbieden en accepteren van geschenken, gastvrijheden en andere voordelen, verbiedt politieke bijdragen en stelt regels voor liefdadigheidsbijdragen. Het beleid omvat ook communicatie, training, het melden van zorgen, monitoring en beoordeling, evenals het bijhouden van gegevens en sancties. 

  • EP NL Inkoopbeleid 

    EP NL zet zich in om haar bedrijfsvoering met transparantie en operationele uitmuntendheid uit te voeren, waarbij dezelfde hoge normen worden gehanteerd voor haar leveranciers. Om deze toewijding te versterken, wordt er een rigoureus screeningsproces toegepast op alle materiele leveranciers, om er zeker van te zijn dat zij aansluiten bij onze kernprincipes. 

    Ons Inkoopbeleid schetst deze verplichtingen in alle inkoopprocessen en beschrijft de verwachtingen voor onze leveranciers. We moedigen onze leveranciers aan om onze inzet voor naleving van wettelijke en regelgevende voorschriften, ethische zakelijke praktijken, mensenrechten en eerlijke arbeidsomstandigheden, gezondheid en veiligheid, en milieubeheer te delen. 

  • EP NL Belastingbestuursbeleid 

    Het belastingbestuursbeleid van EP NL richt zich op het naleven van belastingwetgeving en het vermijden van belastingrisico’s binnen haar bedrijfsactiviteiten. Het beleid benadrukt de verplichting van EP NL en haar werknemers om eerlijk en ethisch te handelen. De organisatie zet zich in om de belastingregels te volgen in alle landen waar zij actief is, waarbij belastingen in verhouding moeten staan tot de bedrijfsactiviteiten. EP NL streeft naar een goede relatie met belastingautoriteiten op basis van wederzijds respect, vertrouwen en samenwerking. 

    Het beleid beschrijft gedetailleerd de rollen en verantwoordelijkheden, waaronder die van de CFO en belastingexperts binnen de groep. Tevens stelt het beleid dat externe belastingadviseurs worden geraadpleegd bij onduidelijkheden rondom belastingverplichtingen. Het monitoren en beoordelen van de beleidsimplementatie gebeurt regelmatig om de effectiviteit te waarborgen en verbeteringen worden zo snel mogelijk doorgevoerd om naleving en risicobeheersing te optimaliseren. 

  • EP NL Beleid inzake gelijkheid, diversiteit en inclusie 

    Het doel van dit beleid is: 

    • ervoor te zorgen dat we ons streven nakomen om gelijkheid, diversiteit en inclusie onder onze medewerkers te bevorderen;  
    • alle vormen van onwettige discriminatie te voorkomen en tegen te gaan; en 
    • gelijke kansen te bevorderen voor alle medewerkers.  

    Wij zetten ons er voor in dat onze medewerkers representatief zijn voor alle geledingen van de samenleving, zich gerespecteerd voelen en in staat zijn het beste van zichzelf te geven. Wij streven ernaar dat onze medewerkers zich gesteund en op hun gemak voelen op het werk.  

    Wij erkennen dat de medewerkers de kern van het bedrijf zijn en streven ernaar medewerkers met uiteenlopende vaardigheden, ervaring en achtergrond aan te trekken en te behouden om producten en diensten van hoge kwaliteit te leveren. Wij waarderen het dat medewerkers verschillende vaardigheden en ideeën inbrengen op de werkplek. Wij zetten ons ook in tegen onwettige discriminatie van medewerkers van klanten of medewerkers van partners waar wij mee samenwerken en het publiek dat wij proberen te bereiken. 

  • EP NL Gedragscode 

    De Gedragscode definieert onze gedragsnormen, die worden beheerd als een praktische leidraad voor onze dagelijkse activiteiten en die zorgen voor een goede relatie met al onze belanghebbenden. 

    In de Gedragscode is vastgelegd hoe we omgaan met elkaar, met veiligheid, met onze bedrijfseigendommen en met bedrijfsinformatie. Verder is in de Gedragscode vastgelegd hoe we omgaan met klanten en met zakelijke relaties. De richtlijnen in deze Gedragscode zijn niet vrijblijvend; we verwachten van alle medewerkers dat ze de regels naleven. 

    Met betrekking tot de medewerkers van EP NL omvatten onze belangrijkste verplichtingen het garanderen van gelijke kansen en het vermijden van elke vorm van discriminatie van bestaande of potentiële werknemers, het creëren van gezonde en veilige werkomstandigheden voor onze werknemers, het garanderen van vrijheid van vereniging en voortdurende opleiding en talentontwikkeling. 

    In overeenstemming met de Gedragscode omvatten onze belangrijkste verplichtingen ten opzichte van al onze belanghebbenden het naleven van alle bindende wettelijke voorschriften en het handelen als een betrouwbare partner, eerlijk concurreren en ons houden aan de principes van transparante communicatie, betrouwbare informatie en adequaat risicobeheer. 

    We zetten ons ook in om onze marketingactiviteiten op een verantwoorde en eerlijke manier uit te voeren, een open dialoog te garanderen en gevoelige klantgegevens te beveiligen. 

    Wat leveranciers betreft, zijn uitstekende kwaliteit, objectiviteit en het aanmoedigen van onze leveranciers om niet alleen de bestaande wet- en regelgeving na te leven, maar zich ook te houden aan principes die vergelijkbaar zijn met de principes die wij hebben geïmplementeerd, de belangrijkste principes. 

    Ten slotte zijn we ten opzichte van ons omringende gemeenschappen voornamelijk verplicht om de impact van onze activiteiten op het milieu te minimaliseren, passende normen voor milieubeheer te handhaven, mensenrechten te bevorderen door de Tien Principes van het Global Compact van de Verenigde Naties te erkennen en ook rekening te houden met de sociale impact van onze activiteiten

  • EP NL Regeling Wet Bescherming Klokkenluiders

    Een veilig werk- en meldklimaat is cruciaal. Iedereen moet zich vrij voelen om een vermoeden van een misstand te melden. Dat draagt bij aan een fijne en integere werkomgeving.  

    Binnen EP NL hebben we maatregelen getroffen die de kans op incidenten verkleinen en risico’s verminderen. Door tijdig in te grijpen bij (vermeende) misstanden kunnen escalatie, conflicten en ziekte voorkomen worden.  

    De Regeling Wet Bescherming Klokkenluiders legt uit wat te doen als er sprake is van (een vermoeden van) een misstand. In de regeling wordt beschreven hoe de procedure werkt, maar ook welke rechten en plichten een ieder in het proces heeft.  

    In deze Regeling wordt uitgelegd:  

    • wat een misstand is;
    • wanneer een misstand gemeld kan worden;
    • bij wie advies gevraagd kan worden;
    • bij wie er gemeld kan worden;
    • hoe het proces eruit ziet bij interne en/of externe melding; en
    • wat de bescherming tegen benadeling voor melders, adviseurs en andere betrokkenen inhoudt.
  • EP NL Asset Integriteitsbeleid 

    EP NL erkent dat de voortdurende zakelijke uitdaging op het gebied van asset integriteitsmanagement is hoe het ontwerp, onderhoud, verbetering en vervanging van assets gedurende hun levenscyclus (inclusief het beheren van gedegradeerde assets) in evenwicht kan worden gebracht met de bedrijfsvoering in termen van financiën, tijd, technische standaarden en middelen. 

    Het doel van het beleid is om de principes en praktijken te schetsen die de beslissingen over het beheer van assets bij EP NL bepalen om ervoor te zorgen dat EP NL op verantwoorde wijze de risico’s voor de integriteit van assets beheert. Dit is van toepassing op alle assets die we ontwerpen, bouwen of exploiteren en zo onze missie voor het leveren van hoogwaardige producten en diensten in een duurzame en veilige omgeving vervullen.  

    Het beleid is van toepassing op alle assets die volledig eigendom zijn van EP NL en alle aspecten van iedere asset, inclusief ontwerp, constructie, werking, onderhoud en verwijdering. Daarnaast kan EP NL vertrouwen op natuurlijke assets of andere assets die het niet bezit. Wanneer de activiteiten worden ondersteund door deze assets, zullen we samenwerken met de eigenaren van de asset en de principes promoten die in dit beleid uiteengezet worden. 

    EP NL streeft ernaar ervoor te zorgen dat iedereen voor of namens EP NL werkzaam zich houden aan de principes van het beleid en dat assets op een manier worden beheerd die de voordelen maximaliseert, de risico’s beperkt en op een veilige en duurzame manier een bevredigend serviceniveau aan klanten biedt.  

  • EP NL Biodiversiteitsbeleid 

    Het aanmoedigen van economische en sociale ontwikkeling, respect voor het milieu en het bevorderen van biodiversiteit zijn belangrijke bedrijfswaarden voor EP NL die van invloed zijn op al haar acties.

    In dit opzicht bevestigt het Beleid de toewijding van EP NL aan duurzame en efficiënte ontwikkeling. Dit wordt gepromoot via andere beleidslijnen van EP NL, zoals het overkoepelende ESG-beleid of het milieubeleid, waarbij de strategische waarde wordt erkend die wordt vertegenwoordigd door het behoud en de bevordering van biodiversiteit voor alle bedrijven van de EP NL Groep en een uitgebreid en consistent kader wordt geboden van haar verplichtingen en onderliggende principes op het gebied van biodiversiteit.

    De EP NL Groep streeft er naar milieu-impact te voorkomen en minimaliseren, voorrang te geven aan het moderniseren van processen en faciliteiten, opzetten en onderhouden van adequate milieumanagementsysteem standaarden en waarborgen van adequate bewustwording bij medewerkers en business partners.

    Het beschermen van biodiversiteit in die gebieden waar de EP NL Groep actief is, is één van de doelen van EP NL. Potentiële risico’s vanuit de planning en bedrijfsvoering worden gemonitord en op regelmatige basis geëvalueerd. Door het raadplegen van experts worden aanvullende maatregelen bepaald wat bijdraagt aan het verminderen van mogelijke nadelige effecten. De EP NL Groep streeft ernaar de negatieve gevolgen zoveel mogelijk te beperken.

  • EP NL Operationeel beleid 

    Het operationeel beleid definieert de betrokkenheid van EP NL groep met betrekking tot gedrag dat een directe of indirecte impact heeft op veiligheid en efficiency

    Dit beleid betreft de basisprincipes die we volgen in zaken van de toegang tot basisdiensten voor onze klanten in de vorm van betaalbare, hoogwaardige en betrouwbare elektriciteits-, gas- en warmtevoorziening, gezondheids- en veiligheidsmanagement van onze werknemers, contractspartijen, klanten en alle belanghebbenden, betrouwbare, kwalitatieve en milieuvriendelijke werking van installaties, sociale impact van onze producten, innovatie en modernisering in al onze bedrijfsgebieden van opwekking, transmissie en distributie, beheersen van noodsituaties, betrokkenheid van belanghebbenden en verantwoorde marketing.

  • EP NL Milieubeleid 

    EP NL en de daaraan gelieerde ondernemingen die onder haar volledige zeggenschap vallen, streven ernaar hun bedrijfsactiviteiten op een verantwoorde en milieuvriendelijke manier uit te voeren. Om zeker te stellen dat EP NL deze betrokkenheid tot het milieu naleeft wordt de volledige milieu-impact, hetzij positief of negatief, bewaakt. EP NL wil de negatieve impact op het milieu verminderen en de positieve impact op het milieu verbeteren. 

    Dit beleid definieert EP NL haar betrokkenheid met betrekking tot gedrag dat een directe of indirecte impact heeft op het milieu. 

    Het milieubeleid beschrijft de basisprincipes die we volgen met betrekking tot klimaatverandering en vermindering van de CO2-voetafdruk, bescherming van biodiversiteit, milieumanagementsysteem, milieueffecten van het productportfolio, klantefficiëntie, naleving van regelgeving, promotie van hernieuwbare en schone energie, efficiëntie van hulpbronnen en energie, afvalbeheer en beëindiging van bedrijfsactiviteiten. 

  • EP NL Master ESG Procedure

    Dit document beschrijft een uitgebreid beleidskader en basisrichtlijnen voor de EP NL Groep en definieert de kernprincipes voor duurzaamheid gerelateerde beleidsmaatregelen binnen de EP NL Groep en haar dochterondernemingen. De structuur omvat de meest materiële
    onderwerpen met betrekking tot de milieu-impact, sociaal welzijn en duurzame governance praktijken. Andere EP NL-beleidsmaatregelen fungeren als aanvullingen op deze Master Procedure.

    EP NL begrijpt de impact van haar volledige portfolio op het milieu. Het volgen van de basisprincipes van verantwoordelijk gedrag op het gebied van milieubescherming, klimaatverandering, kwaliteitsnormen, duurzame operaties en producten, hulpbronnenefficiëntie en milieu-educatie zorgt ervoor dat haar bedrijfsactiviteiten de milieu impact van haar operaties minimaliseren en bijdragen aan duurzame ontwikkeling.

    EP NL begrijpt ook de impact van haar bedrijfsactiviteiten op de samenleving. Het volgen van de basisprincipes van verantwoordelijk gedrag op het gebied van waarde creatie, mensenrechten, economische en sociale ontwikkeling, toegang tot basisdiensten, dialoog met belanghebbenden, duurzame ontwikkelingsprincipes, gelijke kansen, transparante communicatie en verantwoording en gezondheid en veiligheid zorgt ervoor dat haar bedrijfsactiviteiten positief bijdragen aan de gemeenschap en duurzame ontwikkeling. Tenslotte begrijpt EP NL, met betrekking tot governance, de impact van haar
    bedrijfsactiviteiten op de economische waarde creatie. Het volgen van de basisprincipes van verantwoordelijk gedrag met betrekking tot ethiek, duurzame economie, risicobeheer, voortgang op doelen en verplichtingen, verantwoord financieren en investeren, management en naleving van regelgeving zorgt ervoor dat haar bedrijfsactiviteiten positief bijdragen aan de economie en duurzame groei.