As a leading European multi-utility company, EPH is dedicated to transforming infrastructure for a sustainable future. EPH is a key player in Europe's transition to a net-zero future, delivering reliable and sustainable energy.

Our approach covers the entire energy value chain and serves key markets such as Germany, the United Kingdom, Ireland, France, Switzerland, the Netherlands, Italy, Slovakia and the Czech Republic. This includes activities from power and heat generation and distribution to innovative gas transmission and storage.

Read more about EPH.

Verblijfsfunctie

Een verblijfsfunctie houdt in dat de aansluiting zich bevindt in een pand waar gewoond of gewerkt kan worden. Dit is van toepassing op onroerende zaken die zijn ingericht voor verblijf, zoals kantoren, winkels of bedrijfsruimten met faciliteiten voor personeel.

Heeft u recht op vermindering van energiebelasting?

Misschien wel! Als er sprake is van een verblijfsfunctie, heeft u per elektriciteitsaansluiting recht op een vermindering van de energiebelasting. Zonder verblijfsfunctie is deze vermindering helaas niet van toepassing.

FAQ

  • Waarom ontvangen wij een factuur op basis van geschat verbruik?

    Als wij na 21 werkdagen nog geen verbruiksgegevens van uw netbeheerder hebben ontvangen, schatten wij het verbruik over de afgelopen maand. Wanneer er een schatting is gemaakt, staat dit duidelijk op uw factuur vermeld. Zodra wij de werkelijke verbruiksgegevens van de netbeheerder ontvangen, sturen wij u een correctiefactuur voor het verschil tussen de schatting en het daadwerkelijke verbruik.

  • Wat is het verschil tussen leveringskosten en transportkosten?

    Transportkosten zijn de kosten die u betaalt aan de netbeheerder voor het onderhoud van de netwerken en het transport van uw energie. Deze kosten worden vastgesteld door de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de toezichthouder op de energiebranche.

    Leveringskosten zijn de kosten die u aan uw energieleverancier betaalt voor de daadwerkelijke levering van de energie. Het tarief voor levering staat vermeld in uw leveringsovereenkomst.

  • Waarom ontvang ik elke maand een voorschotfactuur?

    Als u geen telemetriemeter heeft, of wanneer wij slechts één keer per jaar de verbruiksdata van uw netbeheerder ontvangen, ontvangt u van EP NL maandelijks een factuur op basis van een vast voorschot.
    Aan het einde van het jaar ontvangt u een jaarafrekening, waarin het werkelijke verbruik wordt verrekend

  • Waarom wordt er energiebelasting in rekening gebracht?

    De overheid heft energiebelasting op het verbruik van elektriciteit en gas om het energieverbruik te verminderen. Deze belasting is bedoeld om het gebruik van fossiele brandstoffen te beperken, de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en verzuring tegen te gaan. Door de prijs van energie te verhogen, hoopt de overheid dat consumenten bewuster en zuiniger omgaan met energie.

  • Wanneer heb ik recht op vermindering of vrijstelling van energiebelasting?

    Onder bepaalde voorwaarden kunt u recht hebben op een lager tarief of zelfs vrijstelling van energiebelasting.
    Op onze website vindt u meer informatie over de meest voorkomende redenen waarom u als zakelijke energienemer mogelijk in aanmerking komt voor een vermindering of vrijstelling van energiebelasting.
    Wilt u weten of u hiervoor in aanmerking komt of wilt u een verklaring downloaden? Ga dan naar de Verklaringen Energiebelasting.

  • Waarom wordt er energiebelasting geheven?

    Energiebelasting ontmoedigt hoog energieverbruik, helpt klimaatdoelen te bereiken, en draagt bij aan de kosten van fossiele brandstoffen en uitstoot.

  • Is er sprake van een verblijfsfunctie?

    Er is sprake van een verblijfsfunctie wanneer de aansluiting is gevestigd in een pand dat bestemd is voor bewoning en/of werkactiviteiten.

  • Hoe vraag ik een kopie van mijn factuur aan?

    U kunt een kopie van uw factuur eenvoudig downloaden via Mijn EP NL.
    Mijn EP NL is onze online omgeving waar u veel zaken eenvoudig kunt regelen op het moment dat het u uitkomt.

    Via Mijn EP NL kunt u:

    • Inzicht krijgen in uw energieverbruik en facturen
    • Eenvoudig uw klantgegevens aanpassen
    • Snel een offerte aanvragen
    • Al uw contracten raadplegen
  • Wanneer is er sprake van een verblijfsfunctie?

    Er is sprake van een verblijfsfunctie wanneer de aansluiting zich bevindt in een pand waarin gewoond en/of gewerkt kan worden.
    Voor een volledig overzicht kunt u terecht op onze verblijfsfunctiepagina.

  • Worden alle aansluitingen apart gefactureerd?

    Als u meerdere aansluitingen heeft binnen hetzelfde leveringscontract, zijn er verschillende facturatiemogelijkheden:

    • U ontvangt één factuur per aansluiting.
    • U ontvangt één factuur voor alle aansluitingen.
    • U kunt uw aansluitingen clusteren en ontvangt één factuur voor alle aansluitingen binnen een cluster.

    Het is belangrijk dat u aangeeft welke facturatiemethode uw voorkeur heeft. U kunt dit eenvoudig doorgeven via het Contactformulier.

  • Wanneer ontvang ik mijn maandfactuur?

    Wij factureren zodra wij de verbruiksgegevens van uw netbeheerder hebben ontvangen. Als we na 21 werkdagen nog geen verbruiksgegevens hebben ontvangen, schatten we uw verbruik over de afgelopen maand. In dat geval ontvangt u een factuur op basis van deze schatting.
    De elfde werkdag van iedere maand ontvangt EP NL van uw netbeheerder de verbruiksgegevens van uw elektriciteit. Voor gas wordt dit doorgaans op de zesde werkdag van de maand gedaan.

  • Waarom worden er transportkosten in kaart gebracht

    Er worden transportkosten in rekening gebracht voor het onderhoud van de netwerken en het transport van uw energie.

    De transporttarieven worden bepaald door de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de toezichthouder op de energiebranche. Deze tarieven bestaan uit een vast en een variabel deel. U kunt de actuele transporttarieven raadplegen op de website van de Autoriteit Consument & Markt.

  • Wat is het capaciteitstarief?

    Het capaciteitstarief is een vaste transportvergoeding voor kleinverbruikersaansluitingen. Hoe groter de aansluiting, hoe hoger het tarief.

  • Hoe worden EB en ODE berekend als ik teruglever aan het energienet?

    Dit hangt af van het type aansluiting. Bij een kleinverbruikersaansluiting vindt saldering plaats. Dit betekent dat de teruglevering in mindering wordt gebracht op de levering. Je betaalt alleen EB en ODE over de resterende levering (verbruik). Als de teruglevering hoger is, betaal je geen EB en ODE. Deze salderingsregeling geldt niet voor grootverbruikaansluitingen.

  • Wanneer ontvang ik mijn jaarafrekening?

    Uw jaarafrekening ontvangt u aan het begin van het eerste kwartaal na het leveringsjaar, indien u maandelijkse voorschotfacturen ontvangt.

  • Het factuuradres van ons bedrijf wijzigt. Hoe geef ik dit door?

    U kunt uw gewijzigde factuuradres doorgeven via het contactformulier op onze website.

  • Ik wil graag betalen per automatische incasso. Hoe regel ik dat?

    U kunt zich aanmelden voor automatische incasso via het contactformulier op onze website.